Se știau din școală. S-au împrietenit într-a șaptea, la orele de sport. Erau cei mai grăsuni copii din clasă și niciunuia nu îi prea ieșea treaba asta cu sportul. Lui Ben i-a plăcut Jerry pentru că era un puști deștept, pe care te puteai bizui. Au rămas prieteni și-n liceu, și-n colegiu. Foarte buni prieteni. Dar nimic nu anunța ce avea să urmeze. Oricum, Ben visa să devină olar, Jerry avea de gând să se facă medic. Din fericire pentru sutele de milioane de oameni leșinați după înghețată, de planurile lor inițiale s-a ales praful.

La un moment dat în viață, s-au întors amândoi în Vermont. Și au decis că e vremea să facă împreună o afacere. Una cu biscuiți sau una cu înghețată. A câștigat înghețata pentru că erau costuri de start-up mai mici. Au dat 5 dolari pe un curs prin corespondență de făcut înghețată, au pus laolaltă banii pe care îi aveau și au mai împrumutat 4000 de dolari (în total, investiția inițială a fost de 12.000 de dolari) și și-au deschis prima “înghețătărie”. Au transformat pentru asta o benzinărie abandonată din Burlington, Vermont. Când afacerea lor a împlinit un an, de bucurie că au răzbit, Ben și Jerry au dat câte-o înghețată gratis fiecărui client. Tradiția se păstrează, iar afacerea a căpătat dimensiuni “epice”, cum ar spune orice adolescent în firea lui.

În vreo cinci ani, ajunseseră la vânzări de 4 milioane de dolari. “Nu ne-am așteptat niciodată să avem mai mult de un magazin de înghețată de casă, dar acum Jerry și cu mine suntem milionari”, povestea Ben la un moment dat. “Dar relația noastră nu s-a schimbat deloc. Mâncarea a fost întotdeauna o legătură puternică între noi. Mâncarea și circumferința taliei…  ”

Cam așa arată, foarte pe scurt, un parteneriat de succes: Ben Cohen, Jerry Greenfield, Ben&Jerry’s

“Alege-ți partenerul de afaceri cu aceeași grijă cu care îți alegi partenerul de viață”

Din foarte multe perspective, afacerea omului de afaceri e precum copilul omului cu copii. Până și etapele principale sunt similare: decizia de a o aduce pe lume și găsirea partenerului alături de care o vei îngriji și crește. Ordinea poate fi și inversă, la fel cum pot exista și asociați unici întocmai precum există single parents. Oricum, pesemne e destul de clar despre ce vorbim.

Există chiar o o filosofie de “business parenting”. OK, acum că ați și zâmbit, să ne uităm la concluziile unor sumedenii de experiențe și analize care se traduc printr-o listă de “ce”-uri necesare. “Ce anume” poate face un parteneriat să funcționeze precum prietenia și afacerea Ben & Jerry. “La ce anume” ar fi de preferat să te gândești, dacă se poate, de dinainte de a bate palma.

  1. Găsește un partener care poate veni în afacere cu abilități și experiență folositoare. Un bun partener de afaceri are abilități, cunoștințe și experiențe care le completează pe ale tale. E matematic imposibil ca cineva să poată face tot ce presupune o afacere. Cu cât mai multe calități și abilități adunați laolaltă tu și partenerul tău, cu atât va fi mai bine pentru afacere, în toate etapele ei.
  2. Caută/găsește un partener cu care împărtășești aceleași valori, același spirit antreprenorial și aceeași viziune. Este, probabil, cel mai important criteriu. Pentru că fiecare dintre și toate împreună vor fi de folos atunci când trebuie luate decizii, când trebuie stabilite direcții, când trebuie găsite soluții.
  3. Caută/găsește un partener care aduce resurse și credibilitate afacerii. E extraordinar să ai un partener de afaceri cu resurse financiare, dar există și alte resurse foarte valoroase cu care cineva poate intra într-un proiect. Un partener cu multe conexiuni de afaceri, cu o reșea de cunoștințe pe piața pe care intri, cu expertiză și cu nume bun pot crește valoarea companiei și șansele de succes pe termen lung.

Sunt multe calcule practice de făcut în această ecuație a parteneriatului de afaceri, dar mai există un element esențial: conexiunea dintre cei doi parteneri. Ben și Jerry au clădit un imperiu pe o prietenie din copilărie. Sigur, n-avem toți norocul ăsta, dar merită să te gândești că e important să îl și placi pe omul cu care pornești la drum într-o călătorie extraordinară precum antreprenoriatul.