Un articol inspirat de Alina Otilia Constantinescu. Îți mulțumim!

Înainte de Revoluția din ’89, când industria românească era înfloritoare, circula un banc, destul de sec – fie vorba între noi, care suna cam așa: “ce-ar ieși din colaborarea dintre Uzina Timpuri Noi și IMGB (Întreprinderea de Mașini Grele București)?”, iar răspunsul era “Timpuri Grele”.

Concurența e treabă serioasă, chiar dacă uneori pare o glumă. Sunt însă și situații în care tocmai din nevoia de competiție poate să scoată la iveală rezultate cu adevărat spectaculoase, în contexte la care nici nu te-ai fi gândit! O demonstrează constant marile branduri rivale, care își dispută supremația pe diverse piețe, dar care lasă orgoliile deoparte atunci când e nevoie și se aliază să susțină cauze nobile sau pur și simplu idei creative. Din “afacerea” asta au ieșit nu doar satisfăcute că au putut ajuta, ci și cu un enorm capital de imagine. Win-win!

În septembrie 2019, când McDonald’s Argentina a demarat o campanie de strângere de fonduri pentru copiii bolnavi de cancer, în urma căreia s-a angajat să doneze 2$ pentru fiecare Big Mac vândut în ziua campaniei, Burger King s-a solidarizat cu inițiativa și a sistat pentru o zi vânzarea sandwich-ului Whopper, vedeta meniului, cu gândul că își va convinge astfel clienții să aleagă un Big Mac. Unii dintre ei chiar au făcut-o, ceea ce a dus la creșterea încasărilor și automat a donațiilor, însă alții au criticat inițiativa și s-au reorientat către alte produse ale brandului. Acum, știți și voi cum e, nu-i poți mulțumi pe toți! Dar când e vorba despre acțiuni organizate în scopuri caritabile, egoismul n-are loc în peisaj.

Și dacă vorbim de altruism, poate chiar ăsta e lucrul la care s-au gândit companiile farmaceutice Pfizer și Merck atunci când și-au pus la bătaie toate resursele ca să realizeze cele mai eficiente medicamente pentru tratarea cancerului. Nu a fost vorba de vreo fuziune între cele două branduri, alianța a fost încheiată doar pentru derularea acestui proiect, iar pe alte segmente sunt în continuare rivale.

Deși în SUA Coca-Cola, Pepsi și Dr. Pepper luptă umăr la umăr să câștige un segment cât mai mare de consumatori de băuturi răcoritoare, atunci când Asociația Americană a Băuturilor le-a propus să se implice într-o campanie de prevenire a obezității infantile susținută de fosta primă-doamnă, Michelle Obama, cele 3 branduri au acceptat imediat provocarea. Măsura a apărut pe fondul creșterii riscului de obezitate în rândul copiilor și viza eliminarea băuturilor carbogazoase, pline de calorii, din automatele amplasate în unitățile de învățământ, care să fie înlocuite cu alternative mai sănătoase. 95% dintre școlile și liceele americane au intrat în campanie și au alimentat automatele cu apă, sucuri naturale sau dietetice.

Pentru că proiectul și-a atins scopul, cei 3 giganți au decis să acționeze din nou împreună în 2019. Proiectul a luat naștere din necesitatea colectării selective a deșeurilor, iar obiectivul final este ca până în 2030 să nu mai existe resturi de plastic în natură. Asociația Americană a Băuturilor este pregătită să investească 400 milioane de dolari pentru colectarea, reciclarea și refolosirea ambalajelor din plastic, ca să avem un mediu mai curat și mai puțin poluat.

Un alt parteneriat celebru a fost cel încheiat în 2011 între Toyota și Ford. La vremea respectivă, cele două branduri erau primii doi mari jucători de pe piața auto din SUA, fiindcă își disputau prima poziție din topul mașinilor vândute, chiar dacă se adresau unui public diferit. Deși nu știau proverbul românesc (și mai mult ca sigur, nici nu l-au aflat) “unde-s doi puterea crește”, au pus la cale  dezvoltarea unui sistem hibrid ce urma să fie implementat  în prima fază camioanelor ușoare și mai apoi SUV-urilor.

De ce s-au asociat? E simplu, Toyota avea sistemul hibrid, iar Ford avea camionetele și mașinile de teren, dar niciuna dintre ele nu putea finaliza proiectul in house decât cu mari eforturi și cheltuieli pe măsură. În plus, în America, deoarece carburanții sunt foarte ieftini, mai toate mașinile au un consum mare, ceea ce duce la creșterea poluării.

Se spune că în timpul Războiului Civil, Abraham Lincoln i-ar fi descris pe sudiști drept niște oameni în eroare, când o doamnă din public l-a corectat și i-a spus că ar fi trebuit să-i numească dușmani. Lincoln a replicat retoric:

“De ce, doamnă, nu-mi distrug adversarii când îi fac prieteni?”.

Nu confundați rivalitatea în afaceri cu războaiele, care nu aduc nimic bun. Alegeți să priviți competiția ca pe o provocare, ca pe un pretext pentru studiu sau ca pe o experiență motivațională, care ne poate duce pe toți înainte. Win-win!

 

Powered by Termene